Ben ik verplicht om een verzekering voor mijn bromfiets of high speed E-bike af te sluiten?
Iedereen met een kenteken op zijn naam, staat geregistreerd bij de RDW. Volgens de wet is iedere bezitter van een snorfiets, bromfiets of high speed E-bike verplicht een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen af te sluiten voor het voertuig zolang het kenteken op zijn naam staat.
Als bij een registercontrole van de RDW blijkt dat een snor-, bromfiets of high speed E-bike niet verzekerd is, kunt u een boete krijgen.
Op deze pagina leest u meer over de verzekeringsplicht.
Betaal ik poliskosten voor een high speed E-bike verzekering en waarom moet ik die betalen?
Nee, u betaalt geen poliskosten.
Voor verzekeringen die afgesloten zijn vóór 1 april 2021 betaalde u € 5,00 poliskosten per jaar.Tot 1 april 2019 was dit € 10.
Bouw ik schadevrije jaren op?
Nee. U bouwt geen schadevrije jaren op. Er is geen no-claimkorting van toepassing. Voor uw verzekering maken wij geen gebruik van een Bonus-Malus tabel. Bij een schade kunt u dus ook niet terugvallen in uw korting.
De tegenpartij is schuldig aan de aanrijding, geldt dan evengoed het eigen risico?
Ja, het eigen risico betaalt u in eerste instantie zelf. Bij een schuldige tegenpartij zal het eigen risico mee worden genomen in het verhalen van de schade.
Als het lukt de schade te verhalen dan krijgt u het eigen risico later van ons terug.
De tegenpartij verleent geen medewerking, wat nu?
Als een tegenpartij na een aanrijding is doorgereden of geen medewerking verleent bij het invullen van het schadeformulier, wat kan je dan doen? Het door beide partijen ingevulde Europees schadeformulier is het belangrijkste bewijsstuk voor het verhalen van een schade. Maar als een tegenpartij niet meewerkt zijn er soms andere mogelijkheden om een schade te verhalen. Als u wel over het kenteken van een tegenpartij beschikt, dan kunt u het Europees schadeformulier eenzijdig invullen. Zijn er getuigen bekend die de aanrijding hebben gezien? Vul dan de naam en adresgegevens van deze personen in.
Zorg indien mogelijk dat u foto’s ter plaatse maakt van de betrokken voertuigen met de kentekens in beeld, ook foto’s van de verkeerssituatie kunnen bijdragen aan een positieve afloop.
Als u over geen enkele gegevens van de tegenpartij beschikt, dan is de kans op het verhalen van uw schade erg klein. Als u bij de politie aangifte doet van doorrijden na een ongeval en wel over enkele getuigen beschikt, dan is uw schade mogelijk te verhalen op het waarborgfonds. Meer informatie daarover kunt u hier vinden: https://waarborgfonds.vereende.nl/ Als uw schade in aanmerking komt voor een claim op het waarborgfonds probeer deze dan wel zo snel mogelijk in te dienen. Het waarborgfonds hanteert een termijn van 14 dagen voor het indienen van een claim.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze schadeafdeling.
Er is een expert ingeschakeld, hoe lang duurt het voordat mijn schade kan worden afgehandeld?
De standaard doorlooptijd van een schade waarbij een expert is ingeschakeld is 3 weken vanaf de expertisedatum. Bij eenvoudige schades zal de afhandeling sneller zijn, bij totaal verlies zijn die 3 weken vaak wel nodig. Als u een indicatie wilt kunt u het beste contact zoeken met uw reparateur, die doet samen met de expert de schadevaststelling.
Hoe krijg ik een groene kaart of Internationaal Verzekeringsbewijs?
Een groene kaart ontvangt u bij uw polis na het aanvragen of verlengen van uw verzekering.
De groene kaart heet tegenwoordig Internationaal Verzekeringsbewijs en is niet langer groen.
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
U kunt de schade aan- en diefstal van accessoires melden via Zelf Regelen. Hier kunt u het juiste formulier kiezen bij de schade oorzaak die voor u van toepassing is. U kunt bij de melding ook alvast de aankoopnota van uw voertuig uploaden, zodat wij direct kunnen nagaan of de geclaimde accessoire is opgenomen in het verzekerde bedrag
Hoelang kan het verhalen van mijn schade op de tegenpartij duren?
Wanneer uw schade verhaalbaar blijkt op een tegenpartij zullen wij proberen uw persoonlijke schade en de door ons uitgekeerde schade te verhalen. Wij proberen na ontvangst van het schadeformulier de tegenpartij zo snel mogelijk aan te schrijven. Hoe lang het vervolgens duurt om de schade te verhalen is lastig in te schatten. Gemiddeld duurt het 2-4 weken voordat wij een reactie van een verzekeraar ontvangen. Dat betekent niet dat het dossier dan ook is afgewikkeld; soms ontstaat er discussie over de aansprakelijkheid of moet er meer informatie worden opgevraagd. De duur van het verhalen van een schade kan hierdoor uiteenlopen. Dit kan enkele weken tot maanden duren.
Ik ben betrokken geweest bij een aanrijding. Wat moet ik doen?
Als u een aanrijding gehad heeft met uw voertuig zijn er verschillende situaties. Hieronder leest u wat u per situatie moet doen.
In alle gevallen neemt u de volgende stappen:
- Vul samen met de andere partij een Europees Schadeformulier in.
Onderteken de voorkant van het formulier alleen als u het eens bent met de hierop omschreven toedracht. Verschilt u van mening over de toedracht, geef dit, voor het ondertekenen, duidelijk aan bij punt 14: Mijn opmerkingen. Wil de tegenpartij geen medewerking verlenen? Lees dan hier wat u kunt doen. - Stuur het schadeaangifteformulier zo snel mogelijk naar ons op.
U kunt de schade bij ons aanmelden door een e-mail te sturen.
Wilt u de stukken per post naar ons opsturen kan dit naar:
ENRA Verzekeringen
Postbus 210
1610 AE Grootebroek
U kunt ons bellen tijdens kantooruren op 0228 – 520 000 (keuze 2)
Download het Europees Schadeformulier hier.
Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen
Mijn voertuig is casco verzekerd
U kunt voor de reparatie van uw voertuig contact opnemen met uw rijwielhandelaar waar u de verzekering heeft afgesloten. Wij zullen de schade dan verder met uw dealer, onder aftrek van het eigen risico, afhandelen
De tegenpartij is aansprakelijk voor de aanrijding en mijn voertuig is alleen WA verzekerd
Op de verzekering is verhaalservice gratis meeverzekerd. Probeer met de tegenpartij een Europees Schadeformulier in te vullen. Dit formulier kunt u naar ons opsturen. Wij zullen voor u proberen de schade te verhalen bij de tegenpartij.
Verhaalservice is altijd meeverzekerd. Raakt u betrokken bij een aanrijding en loopt u daarbij door schuld van een ander (letsel)schade op? Wij gaan kosteloos deze schade proberen te verhalen op de aansprakelijke partij. De verhaalservice is vrijblijvend. Wilt u verzekerd zijn van juridische bijstand? Kies dan voor onze aanvullende verzekering verhaalsrechtsbijstand.
Download het Europees Schadeformulier hier.
Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen
Ik ben betrokken geweest bij een aanrijding en ik ben aansprakelijk. Wat moet ik doen?
U kunt het schadeformulier, dat u samen met de andere bestuurder heeft ingevuld, naar ons opsturen. Wij zullen na ontvangst de schade met de andere partij regelen.
Download het Europees Schadeformulier hier.
Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen
Let op: e-mails die groter dan 25 MB zijn komen niet bij ons aan. Zorg er dus voor dat uw bijlages niet te groot zijn!
Ik ben het niet eens met de expert, wat nu?
U kunt contact opnemen met de expert om uw eigen bevindingen met hen te bespreken. De expert zal indien nodig aanvullend aan ons rapporteren.
Komt u er dan niet uit met de expert? Dan kunt u er voor kiezen een contra expert in te schakelen. De contra expert zal ook een calculatie maken van de schade en zal deze bespreken met de door ons aangestelde expert.
Hier leest u meer over contra expertise.
Ik ben mijn fietssleutel kwijt, wat moet ik doen?
Dan moet u ENRA op de hoogte stellen dat u 1 van de originele sleutels verloren bent én u moet zelf een nieuwe fietssleutel bestellen. Dit kunt u doen bij de producent van het slot of via uw rijwielhandelaar. Het is dan wel belangrijk dat uw rijwielhandelaar niet zelf een sleutel aanmaakt, maar deze aanvraagt bij de producent van het slot.
ABUS sleutelservice
AXA Sleutelservice
Trelock sleutelservice
Staat uw merk er niet tussen? Dan kunt terecht bij www.fietssleutels.nl.
U kunt aan ENRA doorgeven dat u een sleutel bijbesteld hebt via www.enra.nl/zelf-regelen. Bestel de sleutel zo snel mogelijk en geef dit direct aan ons door. Pas dan is uw fiets weer goed verzekerd tegen diefstal!
Ik gebruik mijn bromfiets of high speed E-bike niet, moet ik die dan toch blijven verzekeren?
Ja, voor een bromfiets of high speed E-bike geldt een verzekeringsplicht. Op deze pagina leest u meer over de verzekeringsplicht.
Ook als u de bromfiets of high speed E-bike niet gebruikt moet deze verzekerd zijn. Gebruikt u het voertuig voor een langere tijd niet, dan kunt u het kenteken laten schorsen bij het postkantoor voor een periode van één jaar. Na deze periode gaat de verzekeringsplicht weer in.
Om uw verzekering te beëindigen ontvangen wij graag een kopie van het opschortingsbewijs
Ik heb mijn premie niet betaald, wat zijn de gevolgen?
Ik wil na diefstal of totaal verlies een duurdere fiets aanschaffen, mag dat?
Bij diefstal of totaal verlies van uw fiets keren wij uit door middel van een vervangende fiets van het zelfde merk en type of, als deze niet meer leverbaar is een gelijkwaardig model. Geleverd door de fietshandelaar op uw polis tot maximaal het verzekerde bedrag.
Wanneer blijkt dat de nieuw af te nemen fiets duurder is of wanneer u in overleg met de fietshandelaar een ander model afneemt, mag u uiteraard deze duurdere fiets aanschaffen. Het verschil tussen het aankoopbedrag en het verzekerde bedrag is dan voor uw eigen rekening.
Ik heb problemen bij het betalen van mijn premie, wat nu?
Als het (tijdelijk) niet lukt om je premie te betalen, dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt. We kunnen dan samen naar een oplossing zoeken.
Wat kun je zelf doen?
- Laat een rekening niet liggen.
- Vraag advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar je woont.
- Neem contact op met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Kijk hiervoor op nvvk.eu.
- Ook vind je handige tips op de website van het Nibud, op wijzeringeldzaken.nl en op https://geldfit.nl/welkom/verzekeraars/.
Het niet betalen van je premie heeft gevolgen: Proces bij betalingachterstanden
Is het mogelijk om accessoires aan mijn fiets mee te verzekeren?
Uw accessoires zijn niet automatisch meeverzekerd.
U mag de accessoires die op uw aankoopnota of taxatie vermeld staan meeverzekeren. Accessoires betreffen aan het voertuig bevestigde onderdelen die niet standaard met het voertuig worden geleverd. Het gaat hier bijvoorbeeld om smartphonehouders, fietstassen, kinderzitjes, windschermen en regenhuiven van bakfietsen.
Een losse accu die u thuis bewaart kan niet meeverzekerd worden.
Een tweede accu die vast op uw fiets gemonteerd is, kan wel meeverzekerd worden. Hiervoor gelden dan dezelfde afschrijvingen als voor de eerste accu.
Accessoires zijn mee te verzekeren door deze op te nemen in het verzekerde bedrag. Bij schade aan- of diefstal van een accessoire dient u middels de aankoopnota of de taxatie en het verzekerde bedrag aan te tonen dat de accessoire onderdeel is van het verzekerde bedrag.
Accessoires die later zijn aangeschaft en op een aparte factuur staan, kunt u niet meeverzekeren.
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
U kunt de schade aan- en diefstal van accessoires melden via Zelf Regelen. Hier kunt u het juiste formulier kiezen bij de schade oorzaak die voor u van toepassing is. U kunt bij de melding ook alvast de aankoopnota van uw voertuig uploaden, zodat wij direct kunnen nagaan of de geclaimde accessoire is opgenomen in het verzekerde bedrag
Is mijn voertuig direct verzekerd als ik hem online aanvraag?
Ja. Zodra u uw verzekering hebt afgesloten is er gelijk een voorlopige dekking van kracht. U kunt direct goed verzekerd de weg op.
Uw verzekeringsaanvraag zal daarna inhoudelijk door ons behandeld worden. Mochten er nog aanvullende vragen nodig zijn, nemen wij contact met u op.
Is voor mijn High speed E-bike ook een tweede slot verplicht?
Nee, voor een High speed E-bike is een tweede slot niet verplicht. Uiteraard raden wij u wel altijd aan om een tweede slot te gebruiken. Op deze pagina leest u welke sloten wij adviseren.
Kan ik de verzekering van mijn bromfiets of high speed E-bike overschrijven op naam van iemand anders?
Nee. Gaat u uw bromfiets of high speed E-bike verkopen of wilt u deze weggeven, dan moet u zorgen dat het kenteken altijd wordt overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar. Het is verstandig om samen met de nieuwe eigenaar naar het postkantoor te gaan om het kentekenbewijs over te schrijven. Voor het overschrijven moet u een geldig legitimatiebewijs, het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs meenemen. Na het overschrijven krijgt de vorige eigenaar een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat en moet u goed bewaren.
Wij kunnen dan de verzekering voor u beëindigen. De te veel betaalde premie krijgt u van ons terug.
Kan ik een high speed E-bike (speed pedelec) bij ENRA verzekeren?
Ja, dat kan. U kunt hiervoor een speciale high speed E-bike verzekering voor afsluiten.
Kan ik jullie een e-mail sturen?
Ja. Wij zijn te bereiken via e-mail.
Voor vragen aan de polisafdeling, over uw aanvraag of wijziging stuurt u een e-mail naar:
- Voor bromfiets, scootmobiel en high speed E-bike verzekeringen: polisafdeling2@enra.nl
Voor vragen aan de schadeafdeling stuurt u een e-mail naar:
- Voor bromfiets, scootmobiel en high speed E-bike verzekeringen: schadeafdeling2@enra.nl
Voor andere vragen stuurt u een e-mail naar: info@enra.nl.
Let op: e-mails die groter dan 25 MB zijn komen niet bij ons aan. Zorg er dus voor dat uw bijlages niet te groot zijn!
Kan ik mijn premie in termijnen betalen?
Ja, u kunt uw premie per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betalen.
Hoe langer de termijn duurt, hoe minder premie u betaalt.
Voorbeeld:
Maandpremie € 10 – in totaal betaalt u € 120 per jaar
Kwartaalpremie € 29,50 – in totaal betaalt u € 118 per jaar
Halfjaarpremie € 57,50 – in totaal betaalt u € 115 per jaar
Jaarpremie € 113 – in totaal betaalt u € 113 per jaar
Kan ik wijzigingen via de website doorgeven?
Een aantal wijzigingen kunt u online aan ons doorgeven.
Op deze pagina vindt u het overzicht van de wijzigingen die u online aan ons door kunt geven.
Mag ik mijn bromfiets en high speed E-bike meenemen naar het buitenland?
Voor een korte vakantie is dit geen probleem. Verblijft u langer dan 1 maand in het buitenland, neem dan voorafgaand aan uw reis contact met ons op.
U kunt ons van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereiken van 8:30 tot 17:30 uur. Ons telefoonnummer is 0228 – 520 000 (keuze 1).
Mijn voertuig is gestolen maar ik heb geen diefstaldekking. Wat moet ik doen?
U dient ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te brengen en een kopie van het proces verbaal van de aangifte naar ons op te sturen. Wij zullen de polis zo snel mogelijk beëindigen en uw kenteken afmelden bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).
U kunt gebruik maken van dit formulier.
Mijn voertuig is gestolen, wat moet ik doen?
Bij diefstal van uw gekentekende bromfiets, scooter, snorfiets, scootmobiel (met een maximale constructiesnelheid van 45km/uur) of speed pedelec doet u eerst online melding bij Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Ga hiervoor naar de website van VbV.
- U wordt verzocht de vragen te beantwoorden en eventuele bewijsstukken, zoals bijvoorbeeld proces verbaal te uploaden.
- U kunt wijzigingen aanbrengen in uw vragenlijst aan de verzekeraar, bijvoorbeeld als u iets vergeten bent of nadere bewijsstukken wilt toevoegen, zoals bijvoorbeeld foto’s van het voertuig , onderhoudsdocumentatie of aankoop factuur
Na melding plaatst VbV een vermissingssignaal op het kenteken, ten behoeve van de snelle opsporing van het voertuig
Na het invullen van de vragenlijst kunt u doorklikken naar de digitale aangifte van diefstal van uw brommer, scooter, scootmobiel, snorfiets of speed pedelec bij de politie.
U kunt dit formulier invullen om de diefstal bij ons te melden. Wij nemen na contact van uw melding bij ENRA en/of het VbV contact met u op over de verdere procedure.
Mijn voertuig wordt na diefstal weer teruggevonden, wat moet ik doen?
Als uw voertuig wordt teruggevonden na diefstal (en wordt vrijgegeven door de politie) bent u direct weer verzekeringsplichtig. Neemt u in dit geval telefonisch contact met ons op. Ons telefoonnummer is 0228 – 520 000 (keuze 2). Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30.
Moet ik een rijbewijs hebben?
Ja. Om op een high speed E-bike te rijden moet u in het bezit zijn van een bromfiets- of autorijbewijs. Zonder geldig rijbewijs mag u niet op de high speed E-bike fietsen.
Wanneer kan ik mijn verzekering stopzetten?
U kunt de verzekering op elk moment stopzetten. U moet wel rekening houden met een opzegtermijn van 1 maand.
Bij verkoop dient u het kenteken over te schrijven naar de nieuwe eigenaar. U ontvangt dan een vrijwaringsbewijs.
Na vrijwaring of schorsing kunt u uw verzekering per e-mail, per telefoon of schriftelijk bij ons opzeggen. De te veel betaalde premie storten wij aan u terug.
Hieronder leest u meer over de verschillende situaties die er zijn.
De bromfiets of high speed E-bike wordt (tijdelijk) niet gebruikt
Als u langere tijd geen gebruik maakt van uw bromfiets of high speed E-bike, kunt u ervoor zorgen dat de verzekeringsplicht tijdelijk vervalt. U kunt de schorsing aanvragen op het postagentschap. Hiervoor moet u uw kentekenbewijs meenemen en een geldig legitimatiebewijs. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden.
U kunt ook, als u in het bezit bent van een DIGID code, inloggen op de website van de RDW (www.rdw.nl) en het kenteken online schorsen.
Een schorsingsperiode duurt een jaar en is steeds met maximaal een jaar te verlengen. Als u de schorsing niet verlengt, dan vervalt deze automatisch en bent u weer verzekeringsplichtig. Ook als het kenteken binnen de schorsingsperiode wordt overgeschreven op een andere naam, vervalt de schorsing automatisch.
Mijn bromfiets of high speed E-bike is rijp voor de sloop
U kunt uw bromfiets of high speed E-bike laten slopen bij een RDW erkend demontagebedrijf. Dit bedrijf herkent u aan de sticker ‘RDW erkend, demontage van voertuigen’. De bromfiets of high speed E-bike en het complete kentekenbewijs levert u hier in. Het kenteken wordt dan rechtstreeks door het bedrijf bij de RDW afgemeld. U krijgt dan een vrijwaringsbewijs mee. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat en moet u goed bewaren. Op de site van de RDW leest u hier meer over.
De eigenaar van de bromfiets of high speed E-bike is overleden
Bij overlijden van de eigenaar van een bromfiets of high speed E-bike is de nieuwe eigenaar verplicht om het kenteken binnen 5 weken op zijn eigen naam over te schrijven. Het overschrijven moet u zelf doen, op het postkantoor of bij een erkend bedrijf. U moet hiervoor een geldig legitimatiebewijs, het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs meenemen.
Ik wil mijn bromfiets of high speed E-bike verkopen/weggeven
Gaat u uw bromfiets of high speed E-bike verkopen of wilt u deze weggeven, dan moet u zorgen dat het kenteken altijd wordt overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar. Het is verstandig om samen met de nieuwe eigenaar naar het postkantoor te gaan om het kentekenbewijs over te schrijven. Voor het overschrijven moet u een geldig legitimatiebewijs, het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs meenemen. Na het overschrijven krijgt de vorige eigenaar een vrijwaringsbewijs. dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat en moet u goed bewaren.
Doorgeven aan uw verzekeringsmaatschappij
Zodra u het kenteken heeft geschorst of gevrijwaard dient u dit te melden bij de verzekeringsmaatschappij zodat u verzekering kan worden stop gezet.
Wanneer komt er een expert voor mijn schade?
ENRA kan om verschillende redenen een expert sturen. Dit kan bijvoorbeeld bij schade met een hoog bedrag of bij schades waarbij de reparateur geen goede inschatting kan maken van het totale schadebedrag. Bij constatering van onregelmatigheden zullen wij altijd een expert sturen.
Meer informatie over een expertise vindt u hier.
Wat houdt ENRA pechhulp in?
Pechhulp is meeverzekerd als u een casco dekking hebt. U kunt gebruik maken van de ENRA pechhulp als u onderweg onverwachts met pech langs de weg komt te staan. Of u de pechhulp meeverzekerd heeft ziet u op uw polis. ENRA pechhulpservice repareert uw rijwiel of voertuig niet, maar zorgt ervoor dat u én uw rijwiel of voertuig teruggebracht worden naar de startplaats van die dag.
Verzekerd is:
- Hulp door de ENRA alarmcentrale als het voertuig ten gevolge van pech, diefstal of een verkeersongeval niet meer bereden kan worden. U kunt onze alarmcentrale bereiken via telefoonnummer +31 (0)88 877 8044.
- Verzekerd zijn de kosten van de hulpverlening. De hulpverlening bestaat uit het vervoer van het verzekerde object en de opzittende(n) naar de startplaats van de tocht.
- Meeverzekerd zijn ook de kosten van vervoer van het voertuig, de opzittende(n) en maximaal één andere deelnemer (met rijwiel)
Niet verzekerd is:
- Een lege accu van een E-bike indien deze voor het begin van de fietstocht verzuimd is tijdig op te laden of indien deze leeg is geraakt door het overschrijden van de actieradius als opgegeven door de leverancier.
- Opzet van de verzekerde of iemand die bij de hulpverlening belang heeft.
- Pech binnen de 1e kilometer van het startpunt van uw tocht.
Kosten worden alleen vergoed na voorafgaande toestemming van de ENRA alarmcentrale.
Wat is de reactietermijn?
Op deze pagina kunt u zien wat onze huidige reactietermijnen zijn.
Wat is een goedgekeurd slot?
Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd slot, met minimaal 2 sterren. Dit kan een vast gemonteerd slot zijn of een kettingslot. Of uw slot aan de eisen voldoet en dus door ons geaccepteerd wordt kunt u zien op www.stichtingart.nl. De rijwielhandelaar kan u ook vertellen of het een goedgekeurd slot is.
Als na diefstal blijkt dat er op uw fiets geen slot gemonteerd of gebruikt was wat voldoet aan de door ons gestelde eisen, kan dit invloed hebben op de uitkering.
Om bij diefstal in aanmerking te komen voor een uitkering is het noodzakelijk dat uw fiets op slot stond en dat u de sleutels aan ons kunt overdragen.
Heeft u een elektrische fiets dan is het gebruik van een tweede slot verplicht. Dit geldt ook voor niet elektrische fietsen vanaf € 3.500. Dit tweede slot moet minimaal 2** (ART2) goedgekeurd zijn. Dit geldt niet voor racefietsen en mountainbikes. Welke sloten wij accepteren als tweede slot vindt u terug op deze pagina.
Heeft u een elektrische bakfiets vanaf € 3.500? Dan gelden er aanvullende beveiligingseisen.
Wat is het dekkingsgebied voor mijn verzekering?
Uw verzekering is geldig in alle landen genoemd op de groene kaart (Internationaal Verzekeringsbewijs IVB) die u ontvangt.
Wat is verhaalsrechtsbijstand?
Raakt u betrokken bij een ongeval en loopt u daarbij door schuld van een ander (letsel)schade op? Of is de tegenpartij niet verzekerd?
Met onze verhaalsrechtsbijstandverzekering heeft u in deze gevallen recht op juridische bijstand bij het verhalen van de schade. Naast materiële schade aan uw bromfiets of kleding kunt u ook letselschade verhalen op de aansprakelijke partij.
Er is bij deze dekking geen eigen risico.
Voor de verhaalsrechtsbijstandsdekking is premie verschuldigd.
Welk bedrag krijg ik maximaal uitgekeerd bij diefstal van of schade aan mijn high speed E-bike?
- Gedurende de eerste 60 maanden van de verzekering het verzekerde bedrag onder aftrek van het eventuele eigen risico en de opbrengst van de restanten.
- Na 60 maanden: de vastgestelde dagwaarde van de high speed E-bike onder aftrek van het eventuele eigen risico en de opbrengst van de restanten.
Worden er bij wijzigingen of beëindiging van de verzekering kosten berekend?
Nee, wij brengen geen kosten in rekening.