Betaal ik poliskosten voor mijn fietsverzekering?
Nee, u betaalt geen poliskosten.
Voor verzekeringen die afgesloten zijn vóór 1 april 2021 betaalde u éénmalig € 5,00 poliskosten.
De tegenpartij is schuldig aan de aanrijding, geldt dan evengoed het eigen risico?
Ja, het eigen risico betaalt u in eerste instantie zelf. Bij een schuldige tegenpartij zal het eigen risico mee worden genomen in het verhalen van de schade.
Als het lukt de schade te verhalen dan krijgt u het eigen risico later van ons terug.
De tegenpartij verleent geen medewerking, wat nu?
Als een tegenpartij na een aanrijding is doorgereden of geen medewerking verleent bij het invullen van het schadeformulier, wat kan je dan doen? Het door beide partijen ingevulde Europees schadeformulier is het belangrijkste bewijsstuk voor het verhalen van een schade. Maar als een tegenpartij niet meewerkt zijn er soms andere mogelijkheden om een schade te verhalen. Als u wel over het kenteken van een tegenpartij beschikt, dan kunt u het Europees schadeformulier eenzijdig invullen. Zijn er getuigen bekend die de aanrijding hebben gezien? Vul dan de naam en adresgegevens van deze personen in.
Zorg indien mogelijk dat u foto’s ter plaatse maakt van de betrokken voertuigen met de kentekens in beeld, ook foto’s van de verkeerssituatie kunnen bijdragen aan een positieve afloop.
Als u over geen enkele gegevens van de tegenpartij beschikt, dan is de kans op het verhalen van uw schade erg klein. Als u bij de politie aangifte doet van doorrijden na een ongeval en wel over enkele getuigen beschikt, dan is uw schade mogelijk te verhalen op het waarborgfonds. Meer informatie daarover kunt u hier vinden: https://waarborgfonds.vereende.nl/ Als uw schade in aanmerking komt voor een claim op het waarborgfonds probeer deze dan wel zo snel mogelijk in te dienen. Het waarborgfonds hanteert een termijn van 14 dagen voor het indienen van een claim.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze schadeafdeling.
Er is een expert ingeschakeld, hoe lang duurt het voordat mijn schade kan worden afgehandeld?
De standaard doorlooptijd van een schade waarbij een expert is ingeschakeld is 3 weken vanaf de expertisedatum. Bij eenvoudige schades zal de afhandeling sneller zijn, bij totaal verlies zijn die 3 weken vaak wel nodig. Als u een indicatie wilt kunt u het beste contact zoeken met uw reparateur, die doet samen met de expert de schadevaststelling.
Heb ik een eigen risico bij mijn verzekering?
ENRA Basis* (diefstal)
Geen eigen risico
ENRA Plus* dekking (diefstal of casco)
Bij de diefstaldekking geldt geen eigen risico.
Bij de cascodekking geldt een eigen risico van € 50 per schade.
ENRA Optimaal dekking (diefstal of casco)
Bij de diefstaldekking geldt geen eigen risico.
Bij de cascodekking geldt een eigen risico van € 35 per schade.
ENRA Optimaal dekking (casco) voor Racefiets of MTB
Bij diefstal geldt een eigen risico van 20% van het verzekerde bedrag.
Bij schade heeft u een eigen risico van 20% van het schadebedrag, met een minimum van € 50.
* De Basis en de Plus dekking zijn niet meer nieuw af te sluiten.
Hoe kan ik het gratis lidmaatschap van de Fietsersbond activeren?
Als u een fietsverzekering bij ons heeft afgesloten kunt u een gratis lidmaatschap op de fietsersbond krijgen. Dit lidmaatschap activeert u op de website van de fietsersbond. U kunt hiervoor deze link gebruiken: https://www.fietsersbond.nl/activeer/
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN LIDMAATSCHAP BIJ DE FIETSERSBOND?
- U ontvangt een magazine boordevol informatie over fietsen.
- U bent altijd als eerste op de hoogte van tests en nieuwe ontwikkelingen.
- U kunt gebruik maken van de actuele online Fietsersbond Routeplanner
- En uiteraard is er www.fietsersbond.nl, de website met unieke informatie en artikelen.
Het lidmaatschap stopt automatisch.
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
U kunt de schade aan- en diefstal van accessoires melden via Zelf Regelen. Hier kunt u het juiste formulier kiezen bij de schade oorzaak die voor u van toepassing is. U kunt bij de melding ook alvast de aankoopnota van uw voertuig uploaden, zodat wij direct kunnen nagaan of de geclaimde accessoire is opgenomen in het verzekerde bedrag
Hoelang kan het verhalen van mijn schade op de tegenpartij duren?
Wanneer uw schade verhaalbaar blijkt op een tegenpartij zullen wij proberen uw persoonlijke schade en de door ons uitgekeerde schade te verhalen. Wij proberen na ontvangst van het schadeformulier de tegenpartij zo snel mogelijk aan te schrijven. Hoe lang het vervolgens duurt om de schade te verhalen is lastig in te schatten. Gemiddeld duurt het 2-4 weken voordat wij een reactie van een verzekeraar ontvangen. Dat betekent niet dat het dossier dan ook is afgewikkeld; soms ontstaat er discussie over de aansprakelijkheid of moet er meer informatie worden opgevraagd. De duur van het verhalen van een schade kan hierdoor uiteenlopen. Dit kan enkele weken tot maanden duren.
Ik ben het niet eens met de expert, wat nu?
U kunt contact opnemen met de expert om uw eigen bevindingen met hen te bespreken. De expert zal indien nodig aanvullend aan ons rapporteren.
Komt u er dan niet uit met de expert? Dan kunt u er voor kiezen een contra expert in te schakelen. De contra expert zal ook een calculatie maken van de schade en zal deze bespreken met de door ons aangestelde expert.
Hier leest u meer over contra expertise.
Ik ben mijn fietssleutel kwijt, wat moet ik doen?
Dan moet u ENRA op de hoogte stellen dat u 1 van de originele sleutels verloren bent én u moet zelf een nieuwe fietssleutel bestellen. Dit kunt u doen bij de producent van het slot of via uw rijwielhandelaar. Het is dan wel belangrijk dat uw rijwielhandelaar niet zelf een sleutel aanmaakt, maar deze aanvraagt bij de producent van het slot.
ABUS sleutelservice
AXA Sleutelservice
Trelock sleutelservice
Staat uw merk er niet tussen? Dan kunt terecht bij www.fietssleutels.nl.
U kunt aan ENRA doorgeven dat u een sleutel bijbesteld hebt via www.enra.nl/zelf-regelen. Bestel de sleutel zo snel mogelijk en geef dit direct aan ons door. Pas dan is uw fiets weer goed verzekerd tegen diefstal!
Ik heb mijn fiets ingeruild voor een nieuwe. Hoe zit dat met mijn verzekering?
Voor uw nieuwe fiets kunt u een nieuwe verzekering afsluiten. De verzekering van uw oude fiets kan beëindigd worden.
De verzekering van uw oude fiets zal niet vanzelf stop gezet worden. Hiervoor kunt u gebruik maken van dit formulier.
Premie die u te veel betaald heeft, krijgt u van ons terug. Het is daarom wel belangrijk dat uw IBAN bij ons bekend is.
Ik heb mijn premie niet betaald, wat zijn de gevolgen?
Ik heb mijn verzekering beëindigd en de premie gestorneerd. Waarom krijg ik alsnog een brief over de premie?
Als u uw verzekering wilt annuleren of beëindigen, neemt u contact met ENRA op om dit door te geven.
Als de premie al geïncasseerd is, kunt u deze premie storneren. Áls u de premie storneert, krijgt u van ons altijd een brief over deze stornering. Het versturen van deze brief kunnen wij niet tegenhouden, deze wordt automatisch aangemaakt.
Ik heb schade aan mijn fiets, wat moet ik doen?
Bij schade aan uw fiets kunt u uw fiets laten repareren bij uw rijwielhandelaar. Wij zullen de schade met de rijwielhandelaar verder afhandelen. Het eventuele eigen risico moet u zelf voldoen aan de rijwielhandelaar. Hoe hoog uw eigen risico is, verschilt per soort dekking en verzekering.
Komt uw schade voort uit een eenzijdig ongeval? Dan kunt u dit bij ons melden via dit formulier.
Ik heb schade en het is niet mijn schuld, wat moet ik doen?
Probeer met de tegenpartij een Europees Schadeformulier in te vullen. Daarna kunt u uw fiets bij de rijwielhandelaar laten repareren. Het Europees Schadeformulier stuurt u vervolgens naar ons op. Wij zullen voor u proberen de schade, inclusief uw eigen risico, te verhalen bij de tegenpartij. Wil de tegenpartij geen medewerking verlenen? Lees dan hier wat u kunt doen.
Download het Europees Schadeformulier hier.
Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen
Ik ontving een verlengingsaanbod, ben ik verplicht deze te accepteren?
Nee, u bent niet verplicht deze te accepteren.
Ons aanbod is vrijblijvend. Als u de verzekering wilt verlengen kunt u naar enra.nl/verlengen gaan.
Wilt u uw verzekering niet verlengen, dan hoeft u niets te doen.
U kunt alleen de verlengingswebsite bezoeken als u van ons een offerte ontvangen heeft. In andere gevallen kunt u hier niet inloggen.
Als u een verzekering heeft afgesloten voor 1 jaar, dan ontvangt u ieder jaar van ons een brief waarin wij aangeven dat uw verzekering automatisch voortgezet wordt.
Als u dit niet wilt, dan kunt u ons een e-mail sturen dat u de verzekering wenst te beëindigen. U kunt ook dit formulier invullen.
U ontvangt geen verlengingsaanbod als u een Basis of een Plus dekking afgesloten heeft. Als u deze verzekering na 3 jaar wenst te verlengen, kan dit alleen via de rijwielhandelaar. Deze rijwielhandelaar moet de huidige waarde van uw fiets bepalen (taxeren). Daarna kan de rijwielhandelaar de fiets opnieuw voor u verzekeren. Het verzekerde bedrag is dan gelijk aan de getaxeerde waarde. Het is niet meer mogelijk om een nieuwe ENRA Plus verzekering af te sluiten.
Ik verhuis naar het buitenland. Kan ik mijn verzekering aanhouden?
Nee. 1 maand nadat u zich in het buitenland vestigt mag de verzekering niet meer aangehouden worden. Wij verzoeken u ons op de hoogte te stellen van uw verhuizing.
Ik was op vakantie toen ik mijn verlengingsaanbod ontving, kan ik mijn verzekering nog verlengen?
Als de verzekering niet langer dan een maand geleden afgelopen is, kunt u de verlenging nog accepteren.
Ga dan naar enra.nl/verlengen. U kunt daar uw gegevens controleren en alsnog akkoord geven voor de verlenging.
Ik wil na diefstal of totaal verlies een duurdere fiets aanschaffen, mag dat?
Bij diefstal of totaal verlies van uw fiets keren wij uit door middel van een vervangende fiets van het zelfde merk en type of, als deze niet meer leverbaar is een gelijkwaardig model. Geleverd door de fietshandelaar op uw polis tot maximaal het verzekerde bedrag.
Wanneer blijkt dat de nieuw af te nemen fiets duurder is of wanneer u in overleg met de fietshandelaar een ander model afneemt, mag u uiteraard deze duurdere fiets aanschaffen. Het verschil tussen het aankoopbedrag en het verzekerde bedrag is dan voor uw eigen rekening.
Ik heb problemen bij het betalen van mijn premie, wat nu?
Als het (tijdelijk) niet lukt om je premie te betalen, dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt. We kunnen dan samen naar een oplossing zoeken.
Wat kun je zelf doen?
- Laat een rekening niet liggen.
- Vraag advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar je woont.
- Neem contact op met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Kijk hiervoor op nvvk.eu.
- Ook vind je handige tips op de website van het Nibud, op wijzeringeldzaken.nl en op https://geldfit.nl/welkom/verzekeraars/.
Het niet betalen van je premie heeft gevolgen: Proces bij betalingachterstanden
Is de accu van mijn E-bike ook verzekerd?
Ja, de accu die vast op uw fiets gemonteerd is, is meeverzekerd.
Als u een extra accu gekocht heeft die los van de fiets bewaard wordt, dan is deze niet meeverzekerd.
Als u een tweede accu vast op de fiets gemonteerd heeft, en deze staat ook op de aankoopnota gespecificeerd, dan kunt u deze wél meeverzekeren.
Voor diefstal van, of schade aan de accu geldt wel een afschrijving van 1,5% of 0,75% per maand, gerekend vanaf de ingangsdatum van de verzekering.
Welke afschrijving voor u van toepassing is, ziet u in uw voorwaarden.
Is diefstal van onderdelen verzekerd?
Ja, diefstal van onderdelen is zowel bij een Optimaal Diefstal dekking als een Optimaal Casco dekking verzekerd.
Is uw verzekering vóór 1 april 2021 ingegaan? Dan is diefstal van onderdelen van de fiets is verzekerd als u een Plus* Casco of Optimaal Casco dekking gekozen heeft.
* De Plus dekking is niet meer nieuw af te sluiten.
Is er afschrijving op de waarde van de fiets als mijn fiets gestolen wordt?
Dat is afhankelijk van de dekking die u gekozen heeft.
ENRA Basis* (diefstal)
Afschrijvingen bij de Basis dekking
- 1e jaar = 15%
- 2e jaar = 20%
- 3e jaar = 25%
- 4e jaar = 35%
- 5e jaar = 50%
Afschrijving accu bij de Basis dekking
Bij diefstal van de accu, of schade aan de accu geldt een afschrijving van 1,5% per maand.
* De Basis dekking is niet meer nieuw af te sluiten.
ENRA Plus* dekking (diefstal of casco)
Afschrijvingen bij de Plus dekking
- 1e jaar = 10%
- 2e jaar = 10%
- 3e jaar = 10%
- 4e jaar = 25%
- 5e jaar = 40%
Afschrijving accu bij de Plus dekking
Bij diefstal van de accu, of schade aan de accu geldt een afschrijving van 1,5% per maand.
* De Plus dekking is niet meer nieuw af te sluiten.
ENRA Optimaal dekking (diefstal of casco)
Geen afschrijving op de waarde van de fiets. Er is alleen een afschrijving op de accu.
Afschrijving accu bij de Optimaal dekking
Bij diefstal van de accu, of schade aan de accu geldt een afschrijving van 0,75% per maand
Is het mogelijk om accessoires aan mijn fiets mee te verzekeren?
Uw accessoires zijn niet automatisch meeverzekerd.
U mag de accessoires die op uw aankoopnota of taxatie vermeld staan meeverzekeren. Accessoires betreffen aan het voertuig bevestigde onderdelen die niet standaard met het voertuig worden geleverd. Het gaat hier bijvoorbeeld om smartphonehouders, fietstassen, kinderzitjes, windschermen en regenhuiven van bakfietsen.
Een losse accu die u thuis bewaart kan niet meeverzekerd worden.
Een tweede accu die vast op uw fiets gemonteerd is, kan wel meeverzekerd worden. Hiervoor gelden dan dezelfde afschrijvingen als voor de eerste accu.
Accessoires zijn mee te verzekeren door deze op te nemen in het verzekerde bedrag. Bij schade aan- of diefstal van een accessoire dient u middels de aankoopnota of de taxatie en het verzekerde bedrag aan te tonen dat de accessoire onderdeel is van het verzekerde bedrag.
Accessoires die later zijn aangeschaft en op een aparte factuur staan, kunt u niet meeverzekeren.
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
U kunt de schade aan- en diefstal van accessoires melden via Zelf Regelen. Hier kunt u het juiste formulier kiezen bij de schade oorzaak die voor u van toepassing is. U kunt bij de melding ook alvast de aankoopnota van uw voertuig uploaden, zodat wij direct kunnen nagaan of de geclaimde accessoire is opgenomen in het verzekerde bedrag
Is mijn fiets direct verzekerd als ik hem online aanvraag?
Ja. Zodra u uw verzekering hebt afgesloten is er gelijk een voorlopige dekking van kracht. U kunt direct goed verzekerd de weg op.
Uw verzekeringsaanvraag zal daarna inhoudelijk door ons behandeld worden. Mochten er nog aanvullende vragen nodig zijn, nemen wij contact met u op.
U kunt uw verzekering aanvragen via onze website of via de rijwielhandelaar.
Is mijn fiets op vakantie ook verzekerd?
Ja. De diefstal- en cascodekkingen zijn in de hele wereld geldig.
Heeft u een Optimaal Casco dekking afgesloten, dan is de verhaalsrechtsbijstand in heel Europa van kracht.
Onze pechhulpdienst staat in heel Europa tot uw beschikking als u deze dekking gekozen heeft.
Is prijsstijging van mijn fiets meeverzekerd?
Dit is afhankelijk van uw verzekering. Vanaf 1 april 2017 is prijsstijging niet langer meeverzekerd.
Heeft u uw verzekering vóór 1 april 2017 bij ons afgesloten? Dan kán het zijn dat prijsstijging bij u wel meeverzekerd is. Kijk daarom in de voorwaarden van uw verzekering. Welke voorwaarden voor u van toepassing zijn staat op uw polis. U kunt de voorwaarden hier downloaden.
Is schade gedekt wanneer blijkt dat een e-bike is opgevoerd?
Schade ontstaan aan uw opgevoerde elektrische e-bike is verzekerd, tenzij blijkt dat het opvoeren van uw e-bike heeft bijgedragen aan het ontstaan van het ongeval. Houd u er wel rekening mee dat een opgevoerde elektrische fiets officieel niet goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg.
Let op! Een elektrische fiets is vrijgesteld van de WA-verzekeringsplicht. Wanneer u een aanrijding veroorzaakt wordt de schade van de tegenpartij doorgaans gedekt door uw aansprakelijkheidsverzekeraar voor particulieren (AVP).
Een elektrische fiets die is opgevoerd, voldoet niet meer aan de omschrijving zoals deze in de Wegenverkeerswet is vastgelegd en is niet meer vrijgesteld. De e-bike zal dan moeten voldoen aan de kentekenplicht en daarmee ook aan de WA-verzekeringsplicht. Echter, zal een motorrijtuigen verzekeraar een opgevoerde elektrische fiets niet willen verzekeren, omdat deze niet goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg.
Wanneer u uw e-bike opvoert valt de schade die u een ander toedoet niet meer onder uw AVP-verzekering. Zeker wanneer er letsel ontstaat tijdens een aanrijding kan dit financieel verstrekkende gevolgen hebben.
Kan ik de premie in termijnen betalen?
Ja, dat kan. Als u kiest voor een verzekering van 1 jaar kunt u ervoor kiezen om de premie per maand of per jaar te betalen.
Een verzekering die afgesloten wordt met premiebetaling per jaar of per maand is een doorlopende verzekering.
Deze verzekering sluit u af voor 1 jaar. Na dat jaar wordt de verzekering automatisch verlengd met nog 1 jaar.
Dit gaat door totdat de verzekering in totaal 5 jaar gelopen heeft.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering bij ons opzeggen. Als u de verzekering niet opzegt, dan blijft deze actief.
Wij zullen dan ook de nieuwe maand- of jaarpremie in rekening brengen.
Kan ik een (elektrische) bakfiets ook verzekeren?
Ja. Een bakfiets kunt u ook bij ons verzekeren.
Is het een elektrische bakfiets, kiest u voor een elektrische fiets.
Is het een normale bakfiets, kiest u voor fiets.
Heeft u een elektrische bakfiets dan is het gebruik van een tweede slot verplicht. Dit geldt ook voor niet elektrische bakfietsen vanaf € 3.500. Dit tweede slot moet minimaal 2** (ART2) goedgekeurd zijn.
Is uw elektrische bakfiets duurder dan € 3.500? Dan bent u behalve het tweede slot óók verplicht een geactiveerde track & tracemodule te hebben. U kunt dan wel kiezen voor de Connected dekking.
Kan ik een (elektrische) vouwfiets ook verzekeren?
Ja. Een vouwfiets kunt u ook bij ons verzekeren.
Is het een elektrische vouwfiets, kiest u voor een elektrische fiets.
Is het een normale vouwfiets, kiest u voor fiets.
De voorwaarden voor een vouwfiets zijn hetzelfde als voor ‘gewone’ fietsen.
Kan ik jullie een e-mail sturen?
Ja. Wij zijn te bereiken via e-mail.
Voor vragen aan de polisafdeling, over uw aanvraag of wijziging stuurt u een e-mail naar:
- Voor fiets en E-bike verzekeringen: polisafdeling@enra.nl
Voor vragen aan de schadeafdeling stuurt u een e-mail naar:
- Voor fiets en E-bike verzekeringen: schadeafdeling@enra.nl
Voor andere vragen stuurt u een e-mail naar: info@enra.nl.
Let op: e-mails die groter dan 25 MB zijn komen niet bij ons aan. Zorg er dus voor dat uw bijlages niet te groot zijn!
Kan ik mijn fiets rechtstreeks bij u verzekeren?
Ja, u kunt uw nieuwe fiets of nieuwe E-bike rechtstreeks bij ons verzekeren. Bereken hier uw premie en sluit direct een verzekering af.
Tweedehands fietsen kunt u alleen via een rijwielhandel verzekeren omdat deze eerst getaxeerd moeten worden.
Een nieuwe fiets kunt u tot 4 weken na de aankoop rechtstreeks online bij ons verzekeren. Heeft u de fiets langer dan 4 weken gelden gekocht, dan kunt u deze alleen via de rijwielhandelaar verzekeren.
Kan ik mijn tweedehands fiets ook verzekeren?
Ja, u kunt uw tweedehands fiets, E-bike, racefiets of MTB bij ons verzekeren. Dit kan alleen niet via de website.
U kunt de fiets via de rijwielhandelaar bij ons verzekeren. De rijwielhandelaar moet de fiets taxeren. Daarna kan de rijwielhandelaar de fiets voor de getaxeerde waarde bij ons in de verzekering aanbieden. De mogelijke dekkingen en voorwaarden zijn hetzelfde als voor nieuwe fietsen.
Het is wel belangrijk dat de rijwielhandelaar met ons samenwerkt. Hier kunt u een samenwerkende handelaar bij u in de buurt vinden.
Kan ik wijzigingen via de website doorgeven?
Een aantal wijzigingen kunt u online aan ons doorgeven.
Op deze pagina vindt u het overzicht van de wijzigingen die u online aan ons door kunt geven.
Mag ik mijn fiets continu stallen op mijn vakantieadres in het buitenland?
Nee. Als de fiets langer dan 1 jaar in het buitenland is gestald of wordt gebruikt stopt de dekking van de verzekering.
Mijn fiets is gestolen en mijn verzekering is daarom beëindigd. Krijg ik premie terug?
Ja, als uw fiets wordt gestolen of bij totaal verlies van uw fiets beëindigen wij uw verzekering en krijgt u de premie voor de resterende periode van ons terug.
(dit beleid is sinds 01-01-2021 van toepassing)
Mijn fiets is gestolen maar wordt weer teruggevonden. Hoe werkt dit?
Wordt de gestolen fiets teruggevonden vóór levering van de vervangende fiets, dan bent u verplicht deze terug te nemen. Het recht op levering van een vervangende fiets komt dan te vervallen.
Door levering van een vervangende fiets heeft u het eigendom van de gestolen fiets, inclusief de meeverzekerde accessoires, aan ENRA overgedragen. Wordt de fiets teruggevonden, dan moet u dit binnen 3 dagen aan ons melden.
Mijn fiets is gestolen, wat moet ik doen?
- Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Dit kan op www.politie.nl/aangifte.
Belangrijk: vermeld in aangifte altijd de volgende gegevens van de gestolen fiets:- Merk
- Type
- Framenummer
- Of de fiets wel of niet op slot heeft gestaan
- Ga naar de fietsspecialist waar u de fiets heeft gekocht. Bij de fietsspecialist moet u de volgende gegevens inleveren:
- Proces-verbaal (dit ontvangt u binnen 5 werkdagen van de politie)
- Twee (originele) sleutels
- Kopie van het polisblad
- De fietsspecialist controleert het proces-verbaal en de sleutels. Als alles akkoord is wordt de schade zo snel mogelijk afgehandeld.
Kunt u niet terecht bij uw fietsspecialist? Maak dan een kopie van uw proces-verbaal en een foto van de sleutels voor uw eigen administratie. Stuur vervolgens de benodigde gegevens in een stevige envelop naar:
ENRA verzekeringen bv
Antwoordnummer 61305
1613 ZA Grootebroek
Mijn verzekering loopt bijna af, kan deze nog verlengd worden?
Dat is afhankelijk van hoe lang de verzekering al gelopen heeft. De maximale duur van een fietsverzekering is 5 jaar.
Als u een Optimaal Diefstal of Optimaal Casco dekking gesloten heeft en uw verzekering 3 jaar gelopen heeft, zult u van ons een verlengingsaanbod ontvangen voor nogmaals 2 jaar. Dit verlengingsaanbod ontvangt u ongeveer 2 weken voor de einddatum van uw verzekering.
Als uw verzekering al bijna 5 jaar gelopen heeft, of als u een Basis of een Plus dekking heeft, ontvangt u van ons geen verlengingsaanbod.
Na het eind van de looptijd kunt u de fiets wel opnieuw verzekeren. Dit moet dan via de rijwielhandelaar.
De rijwielhandelaar moet de fiets taxeren. Daarna kan de rijwielhandelaar de fiets voor de getaxeerde waarde bij ons in de verzekering aanbieden. De mogelijke dekkingen en voorwaarden zijn hetzelfde als voor nieuwe fietsen. De Plus dekking kan niet meer afgesloten worden. Het is wel belangrijk dat de rijwielhandelaar met ons samenwerkt. Hier kunt u een handelaar vinden die met ons samenwerkt.
Moet ik bij diefstal of totaal verlies altijd een nieuwe fiets afnemen bij de rijwielhandelaar?
Ja. De fietsverzekering is een naturaverzekering. Dit houdt in dat u een nieuwe fiets geleverd krijgt van de rijwielhandelaar waar u de verzekering heeft afgesloten.
Als u de verzekering rechtstreeks via onze website afgesloten heeft, kunt u zelf beslissen waar u de vervangende fiets koopt.
Wij keren u het verzekerde bedrag, verminderd met eventuele afschrijvingen, aan de hand van de factuur van de nieuwe fiets aan u uit.
Er is wel een uitzondering. Als u een Basis diefstal dekking gesloten heeft is het ook mogelijk dat u het verzekerde bedrag, verminderd met de afschrijving, zelf van ons ontvangt.
Vervalt de verzekering als mijn fiets gestolen of total loss is?
Als u een verzekering afgesloten heeft met een duur van 3 of 5 jaar én u heeft de premie in één keer betaald, dan vervalt de verzekering. De verzekering beëindigen wij op de datum dat uw fiets gestolen is of dat hij total loss is verklaard en u krijgt de premie voor de resterende periode van ons terug.
(dit beleid is sinds 01-01-2021 van toepassing)
Als u een verzekering gesloten heeft die u per maand of per jaar betaald, heeft u een zogenaamde doorlopende verzekering afgesloten. Op deze verzekering kan de nieuwe fiets op de lopende verzekering verzekerd worden. U kunt echter ook een nieuwe verzekering afsluiten voor de nieuwe fiets. U krijgt bij een doorlopende verzekering de te veel betaalde premie(s) van ons terug.
Wanneer is een tweede slot verplicht?
Heeft u een elektrische fiets dan is het gebruik van een tweede slot verplicht. Dit geldt ook voor niet elektrische fietsen vanaf € 3.500. Dit tweede slot moet minimaal 2** (ART2) goedgekeurd zijn. Dit geldt niet voor racefietsen en mountainbikes. Welke sloten wij accepteren als tweede slot vindt u terug op deze pagina.
Heeft u een elektrische bakfiets vanaf € 3.500? Dan gelden er aanvullende beveiligingseisen.
Wanneer komt er een expert voor mijn schade?
ENRA kan om verschillende redenen een expert sturen. Dit kan bijvoorbeeld bij schade met een hoog bedrag of bij schades waarbij de reparateur geen goede inschatting kan maken van het totale schadebedrag. Bij constatering van onregelmatigheden zullen wij altijd een expert sturen.
Meer informatie over een expertise vindt u hier.
Wanneer wordt de premie geïncasseerd als ik een nieuwe verzekering afsluit?
Als u uw verzekering online of via de rijwielhandelaar aanvraagt zal de premie-incasso binnen 4 weken plaatsvinden. Uw fiets is wél meteen verzekerd.
Als u ervoor kiest om uw polis per post te ontvangen, kán het voorkomen dat de premie al eerder geïncasseerd is, dan dat u de polis in uw bezit heeft. Als wij u de polis per e-mail toe mogen sturen, is dat niet het geval.
Als uw verzekering aangevraagd wordt door het invullen van een fysiek aanvraagkaartje, zal er enige tijd overheen gaan voordat deze verwerkt is én voordat de premie-incasso plaatsvindt.
Wat houdt ENRA pechhulp in?
Pechhulp is meeverzekerd als u een casco dekking hebt. U kunt gebruik maken van de ENRA pechhulp als u onderweg onverwachts met pech langs de weg komt te staan. Of u de pechhulp meeverzekerd heeft ziet u op uw polis. ENRA pechhulpservice repareert uw rijwiel of voertuig niet, maar zorgt ervoor dat u én uw rijwiel of voertuig teruggebracht worden naar de startplaats van die dag.
Verzekerd is:
- Hulp door de ENRA alarmcentrale als het voertuig ten gevolge van pech, diefstal of een verkeersongeval niet meer bereden kan worden. U kunt onze alarmcentrale bereiken via telefoonnummer +31 (0)88 877 8044.
- Verzekerd zijn de kosten van de hulpverlening. De hulpverlening bestaat uit het vervoer van het verzekerde object en de opzittende(n) naar de startplaats van de tocht.
- Meeverzekerd zijn ook de kosten van vervoer van het voertuig, de opzittende(n) en maximaal één andere deelnemer (met rijwiel)
Niet verzekerd is:
- Een lege accu van een E-bike indien deze voor het begin van de fietstocht verzuimd is tijdig op te laden of indien deze leeg is geraakt door het overschrijden van de actieradius als opgegeven door de leverancier.
- Opzet van de verzekerde of iemand die bij de hulpverlening belang heeft.
- Pech binnen de 1e kilometer van het startpunt van uw tocht.
Kosten worden alleen vergoed na voorafgaande toestemming van de ENRA alarmcentrale.
Wat is de afschrijving op de accu?
De afschrijving van de accu bedraagt 1,5% of 0,75% per maand, gerekend vanaf de ingangsdatum.
Welke afschrijving voor u van toepassing is, hangt af van de dekking die u kiest.
ENRA Basis* (diefstal) en ENRA Plus* (diefstal of casco)
Bij diefstal van de accu, of schade aan de accu geldt een afschrijving van 1,5% per maand.
* De Basis en de Plus dekking zijn niet meer nieuw af te sluiten.
ENRA Optimaal (diefstal of casco)
Bij diefstal van de accu, of schade aan de accu geldt een afschrijving van 0,75% per maand.
Wat is de maximale duur van de verzekering?
De maximale duur van een fietsverzekering is 5 jaar. Als u de fiets na deze periode nog wilt verzekeren, kan dat.
U kunt dan naar een rijwielhandelaar gaan. Deze taxeert de fiets. Voor de getaxeerde waarde kan de rijwielhandelaar de fiets opnieuw voor maximaal 5 jaar voor u verzekeren. De premie is afhankelijk van de getaxeerde waarde.
Het is wel belangrijk dat de rijwielhandelaar met ons samenwerkt. Hier kunt u een handelaar bij u in de buurt vinden die met ons samenwerkt.
Wat is de reactietermijn?
Op deze pagina kunt u zien wat onze huidige reactietermijnen zijn.
Wat is een doorlopende verzekering?
Een verzekering die afgesloten wordt met premiebetaling per jaar of per maand is een doorlopende verzekering.
Deze verzekering sluit u af voor 1 jaar. Na dat jaar wordt de verzekering automatisch verlengd met nog 1 jaar.
Dit gaat door totdat de verzekering in totaal 5 jaar gelopen heeft.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering bij ons opzeggen. Als u de verzekering niet opzegt, dan blijft deze actief.
Wij zullen dan ook de nieuwe maand- of jaarpremie in rekening brengen.
Wat is een goedgekeurd slot?
Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd slot, met minimaal 2 sterren. Dit kan een vast gemonteerd slot zijn of een kettingslot. Of uw slot aan de eisen voldoet en dus door ons geaccepteerd wordt kunt u zien op www.stichtingart.nl. De rijwielhandelaar kan u ook vertellen of het een goedgekeurd slot is.
Als na diefstal blijkt dat er op uw fiets geen slot gemonteerd of gebruikt was wat voldoet aan de door ons gestelde eisen, kan dit invloed hebben op de uitkering.
Om bij diefstal in aanmerking te komen voor een uitkering is het noodzakelijk dat uw fiets op slot stond en dat u de sleutels aan ons kunt overdragen.
Heeft u een elektrische fiets dan is het gebruik van een tweede slot verplicht. Dit geldt ook voor niet elektrische fietsen vanaf € 3.500. Dit tweede slot moet minimaal 2** (ART2) goedgekeurd zijn. Dit geldt niet voor racefietsen en mountainbikes. Welke sloten wij accepteren als tweede slot vindt u terug op deze pagina.
Heeft u een elektrische bakfiets vanaf € 3.500? Dan gelden er aanvullende beveiligingseisen.
Wat valt er onder de diefstaldekking?
Onder de diefstaldekking valt diefstal van de fiets, diefstal van onderdelen en de gevolgschade van diefstal.
Voor verzekeringen die ingegaan zijn vóór 1 april 2021 geldt dat diefstal van onderdelen niet onder de diefstaldekking valt. Tot deze datum moest er een cascodekking afgesloten zijn om diefstal van onderdelen wél mee te verzekeren.